دانشگاههای نسل چهارم و موزههای دانشگاهی
کد مقاله : 1032-UNMUSEUMS
نویسندگان
1عضو پیوستۀ فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران؛ گروه آیندهنگاری، نظریهپردازی و رصد کلان
2موزة تاریخ پزشکی خلیج فارس، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
چکیده
چکیده
دانشگاه نسل چهارم از برهمکنشهای موجود در مارپیچ نوآوری و تولید دانش چهارگانۀ «دانشگاه-صنعت-دولت-محیط جامعه» ، معنا مییابد. در میانۀ این برهمکنشها، موزههای دانشگاهی نقشهای بیهمتایی را برجسته نمودن هویت و میراث نهادی دانشگاه، فراهم آوردن فضای پژوهشی برای «پژوهشهای بنیادی الهام یافته از چشم انداز»، خلق ارزش افزوده و تجاریسازی دانش، تجربه گرایی میان رشتهای، به کارگیری دست آوردهای انقلاب صنعتی چهارم (مانند رباتیک، هوش مصنوعی، واقعیتهای مجازی و افزوده)، یکپارچهسازی فعالیتهای آکادمیک علوم محض و پایه با علوم انسانی، هنر، فرهنگ و رسانه و همچنین گسترش «هنرها، پژوهشهای هنرمندانه و نوآوری بر پایۀ هنر» و نوآوریهای اجتماعی، سهیم شدن در خلق «علم شهروندی» و مردمی کردن علم، ایفا میکنند.
موزههای دانشگاهی دانشگاههای نسل چهارم (مانند عملکرد اصلی هر موزهای)، وظیفۀ مفهومسازی اشیاء در معانی فرهنگی آنها را بر عهده دارند. در واقع، این مکانها جایگاههایی فقط در سطح ساده برای حفظ این آثار نیستند بلکه از دیدگاه نظری همچنان به عنوان فضاهای آموزشی میتوان آنها را محسوب نمود
دانشگاه نسل چهارم از برهمکنشهای موجود در مارپیچ نوآوری و تولید دانش چهارگانۀ «دانشگاه-صنعت-دولت-محیط جامعه» ، معنا مییابد. در میانۀ این برهمکنشها، موزههای دانشگاهی نقشهای بیهمتایی را برجسته نمودن هویت و میراث نهادی دانشگاه، فراهم آوردن فضای پژوهشی برای «پژوهشهای بنیادی الهام یافته از چشم انداز»، خلق ارزش افزوده و تجاریسازی دانش، تجربه گرایی میان رشتهای، به کارگیری دست آوردهای انقلاب صنعتی چهارم (مانند رباتیک، هوش مصنوعی، واقعیتهای مجازی و افزوده)، یکپارچهسازی فعالیتهای آکادمیک علوم محض و پایه با علوم انسانی، هنر، فرهنگ و رسانه و همچنین گسترش «هنرها، پژوهشهای هنرمندانه و نوآوری بر پایۀ هنر» و نوآوریهای اجتماعی، سهیم شدن در خلق «علم شهروندی» و مردمی کردن علم، ایفا میکنند.
موزههای دانشگاهی دانشگاههای نسل چهارم (مانند عملکرد اصلی هر موزهای)، وظیفۀ مفهومسازی اشیاء در معانی فرهنگی آنها را بر عهده دارند. در واقع، این مکانها جایگاههایی فقط در سطح ساده برای حفظ این آثار نیستند بلکه از دیدگاه نظری همچنان به عنوان فضاهای آموزشی میتوان آنها را محسوب نمود
کلیدواژه ها