اولین همایش علمی و جشنواره موزه‌های دانشگاهی کشور برگزار شد
1400-02-26
اولین همایش علمی و جشنواره موزه‌های دانشگاهی کشور برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره موزه‌ها و فضاهای فرهنگی دانشگاه تهران؛ اولین همایش علمی و جشنواره موزه‌‌‌‌های دانشگاهی کشور امروز یکشنبه 26 اردیبهشت ماه در باغ موزه نگارستان با حضور دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، دکتر محمدعلی زارع چاهوکی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، دکتر طالبیان معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، دکتر مجید سرسنگی مشاور رئیس دانشگاه و رئیس همایش و دکتر پیروز حناچی شهردار تهران برگزار شد.

دکتر نیلی احمدآبادی: موزه‌های دانشگاهی باید آموزش‌ها و پژوهش‌های این نهاد را ملموس‌تر و کاربردی‌تر کند

دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در مراسم افتتاحیه اولین همایش علمی و جشنواره موزه‌های دانشگاهی کشور گفت: امیدوارم این همایش با حضور فعالان متخصص این حوزه، به نتایج مهم و ملموسی برسد؛ دانشگاه تهران نیز با تمام توان با این امر مهم همراهی و همکاری خواهد کرد.

وی ادامه داد: موزه‌های دانشگاهی با دیگر موزه‌ها تفاوت دارند؛ موزه، محلی برای نگهداری اقلام و دستاوردهای ارزشمند جامعه است اما موزه دانشگاهی، بخشی از فرآیند آموزش و مدارک پژوهش‌های دانشگاه می‌باشد.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: موزه‌های دانشگاهی وظیفه دارند آموزش‌ها و پژوهش‌های این نهاد را ملموس‌تر و کاربردی‌تر کند. وجود موزه‌ها در دانشگاه به دلیل پشتوانه علمی موجب کاربرد مضاعف دانش در دانشگاه می‌شود.

دکتر نیلی احمدآبادی با بیان اینکه طبق «مدیریت دانش» باید مطالب را مکتوب کرد و به اشتراک گذاشت که این امر در موزه‌ها اتفاق می‌افتد، بیان کرد: با توجه به شعار مسئولیت اجتماعی و تعامل دانشگاه و جامعه، از ایجاد موزه به دنبال زبان جدیدی برای گفتمان با جامعه هستیم.

رئیس دانشگاه تهران بیان کرد: موزه باستان شناسی دانشگاه تهران از اهمیت بالایی برخوردار است از این رو طرح‌هایی با مشارکت بخش خصوصی به جهت ایجاد تحول در آن موزه، اجرا خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه احداث «موزه علم» به کمک خیرین زمینه حضور در زنجیره موزه‌های دانشگاهی را برای دانشگاه تهران فراهم می‌کند، گفت: نقش موزه علم کاملا تعاملی است و از دایره صرفا حفظ و نگهداری اشیاء خارج است از این رو می‌تواند در تکمیل زنجیره موزه‌ها کمک کند.

رئیس دانشگاه تهران در پایان سخنان خود، پیشنهاد تاسیس اتحادیه موزه‌های دانشگاهی در کشور را مطرح کرد، خاطر نشان کرد: این اتحادیه می‌تواند موزه‌های دانشگاهی را به اتحادیه‌ جهانی وصل کند تا از ظرفیت‌های بین‌المللی، بهره بیشتری برد.

دکتر سرسنگی: دانشگاه براساس مسئولیت اجتماعی خود، اولین همایش علمی و جشنواره موزه های دانشگاهی کشور را برگزار کرد

دکتر مجید سرسنگی رئیس همایش و مشاور رئیس دانشگاه در مراسم افتتاحیه اولین همایش علمی و جشنواره موزه‌های دانشگاهی کشور اظهار کرد: دانشگاه تهران بیشترین موزه‌ها را در بین دانشگاه‌های کشور دارد که از جمله می‌توان به باغ موزه نگارستان، خانه موزه مقدم، موزه‌های تخصصی پردیس علوم و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی اشاره کرد.

وی ادامه داد: شرایطی را باید فراهم کرد که اقشار مختلفی بتوانند از موزه‌های دانشگاهی استفاده کنند. البته کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است که یکی از مهم‌ترین آنها تشکیل شورای عالی سیاستگذاری موزه‌های دانشگاهی به ریاست، رئیس محترم دانشگاه است.

رئیس همایش در خصوص برگزاری این همایش گفت: دانشگاه براساس مسئولیت اجتماعی خود، این همایش را به صورت ملی برگزار کرد تا فرصتی برای مشارکت دیگر موزه‌های دانشگاهی فراهم شود.

مشاور رئیس دانشگاه افزود: امیدوارم همایش علمی و جشنواره موزه‌های دانشگاهی کشور، آثار ملموسی در حوزه موزه‌های دانشگاهی به همراه داشته باشد. این همایش در دو بخش جشنواره‌ و علمی طراحی شده که بخش جشنواره شامل مسابقاتی در حوزه طراحی، نقاشی، گرافیک و فیلم کوتاه است. همچنین تعداد قابل توجهی مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

وی ضمن تشکر و قدردانی از برگزارکنندگان این همایش، گفت: امیدوارم این همایش در دوره‌های بعدی با برگزاری در سطح گسترده‌تر، به پیشرفت موزه‌ها کمک شایانی داشته باشد.

دکتر طالبیان: راه‌های کمک به حیات دوباره موزه‌ها در جهت توسعه فرهنگی جامعه باید بررسی شوند

دکتر طالبیان معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در این مراسم گفت: راه‌های کمک به حیات دوباره موزه‌ها در جهت توسعه فرهنگی جامعه باید بررسی شوند.

دکتر طالبیان با اشاره به اینکه بالغ بر 740 موزه در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود 130 موزه خصوصی فعالیت دارند، افزود: بسیاری از موزه‌ها توسط بخش خصوصی ایجاد شده است که این امر موجب ایجاد تنوع در نوع موزه‌ها خواهد شد.

معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: با توجه به تنوع فرهنگی در کشور، بهتر است موزه‌های بیشتری در سطح کشور ایجاد شود.

دکتر حناچی: دانشگاه تهران با موضوع میراث فرهنگی گره خورده است

دکتر پیروز حناچی شهردار تهران در این مراسم اظهار کرد: دانشگاه تهران با موضوع میراث فرهنگی گره خورده است که ریشه آن را باید در زمان قاجار دنبال کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف موزه‌های دانشگاهی این است که سابقه دانشگاه را معرفی می‌کند، گفت: شهرداری تهران از تصمیمات خوب مانند جلوگیری از تخریب و حفظ باغ موزه نگارستان به عنوان یک مکان تاریخی که جز میراث فرهنگی کشور است، حمایت خواهد کرد چرا که این موزه‌ها جز سرمایه‌های شهر هستند.

دکتر ده‌پهلوان: 50 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است

دکتر مصطفی ده‌پهلوان دبیر علمی همایش با اشاره به اینکه تاکنون بانک اطلاعاتی موزه دانشگاهی تهیه و تدوین نشده است، گفت: مجموعه‌های ارزشمندی وجود دارند که هنوز به آنها عنوان «موزه» اطلاق نشده است.

دبیر علمی همایش با تاکید بر اینکه دانشگاه تهران از لحاظ میراث دانشگاهی جز 10 دانشگاه برتر جهان است، بیان کرد: همایش علمی و جشنواره موزه‌های دانشگاهی کشور نخستین رویداد علمی، فرهنگی و هنری بود، که برگزار شد.

وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: 50 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است که از میان مقالات، 20 مقاله ارزشمند در 6 پنل تخصصی توسط گردآورندگان آنها ارائه خواهد شد.

برای اطلاع از 6 پنل تخصصی اولین همایش و جشنواره موزه‌های دانشگاهی کشور روی اینجا کلیک کنید.برای مشاهده برگزیدگان جشنواره روی اینجا کلیک کنید.